Saya sedang berupaya untuk mengerti betul arti umpasa. Rasa penasaran membuat saya untuk mencari tahu arti setiap kata dan makna yang terkandung pada setiap umpasa. Saya juga berupaya agar tahu latar belakang / filosopi yang terkandung didalamnya.
Tulisan ini akan terus saya perbaharui setiap mendapatkan pengetahuan yang baru tentang umpasa. Berikut beberapa yang dapat saya posting.
1. Paukpauk hudali, Pagopago tarugi. Natading taulahi, Nasega tapauli. Hudali = cangkulTarugi=kayu batang pohon enau(pakko), jenis kayu ini biasanya dipakai sebagai patok batas tanah karena terkenal tidak mudah busuk. Biasanya kayu batang enau ini dipantikkon (dikubur) di parbalohan (sudut batas sawah dengan sawah milik orang lain). Sangat pantang untuk memindahkan patok , namun jika rusak secepatnya untuk diganti dengan disaksikan oleh pemilik sawah yang berbatasan dengan kita.Jika kita artikan maka umpasa diatas mengandung makna sbb:
Jika kita membajak sawah maka bagian yang tertinggal/terlewatkan belum terbajak akan kita ulangi bajak kembali agar tidak ada bagian sawah yang tidak terbajak.
Ada batas (patok) yang jelas yakni pago yang biasanya terbuat dari kayu batang enau. Jika kayu batas tersebut rusak maka kita akan memperbaikinya agar batas tetap ada dan tidak menimbulkan masalah dikemudian hari. Dalam artian sehari-hari bila ada tindakan atau perbuatan yang kurang maupun lebih (ter) mohon maaf dan mari kita perbaiki bersama agar tidak menimbulkan masalah dikemudian hari.
2. Andor hadungka togu togu ni lombu
Andor rantiti togutogu ni horbo
Penggeng ma hamu saurmatua pairingiring pahompu
Sahat tu namarnini sahat tu namarnono.
andor hadungka=menjalar ditanah; andor rantiti=menjalar memanjat.
Marpardomuan do i umtimbo do pinahan Horbo (Gaja Toba) sian Lombu (Sisemet Imbulu). Ido umbahen molo marujung ngolu natutua boanna pe sai umtimbo do Horbo.
Isarana molo holan marpahompu dope somalna naumtimbo boanna Lombu Natinutungan, Alai molo nunga Marnini Marnono ba Gaja Toba (Horbo) ma boanna. Tarsongoni ma pangantusionhu sian panuturion ni angka natuatua.
3. Andalu do panduda, anduri do pamiari.
Ai soboi tarjua molo dung pandok ni soro ni ari.
Pandohan on borhat sian tradisi manduda eme.
Ndang boi tarjua manang dia pe “hasil” ni na niduda.
Adong na uli gabe boras na dipapulik gabe parbue na pir (somal didok boras si pir ni tondi), adong do on na gabe boras sipanganon (pandahanan), adong muse do on na gabe monis (menir ninna donganta halak Jawa).
Ndang boi juan ni monis ndang gabe monis ibana.
Manang aha pe namasa tu hita ndang boi juaonto, tahlashon ma jala tamauliatehon. (mengucap syukurlah dalam segala hal).
Tarsongon i ma pangantusionhu.
4. “Tampunak ni sibaganding, didolok ni pangiringan. Horas ma na marhaha-maranggi masipairing-iringan”.
Untuk masuk ke dalam rumah dilengkapi dengan “tangga” yang berada di sebelah depan rumah dan menempel pada parhongkom untuk rumah sopo. Tangga untuk “Ruma” dulu kala berada di “tampunak”.
“Tampunak” ni sibaganding ima nadapot di ginjang ni jabu ruma, jala panghatahonna songon on; Tampunak ni sibaganding didolok ni pangiringan (pangiringan=balatuk) horas na marhaha maranggi masipairing iringan.
5. Binanga siporing binongkak ni tarabunga, di sanggar ma amporik di ruang ma satua.
Didok barita dipasahat par Tarabunga do “saping bulang-bulang silima odor” tu Ompu Badia ala “jasana” manguluhon mambongkak bondar sian binanga siporing sahat tu Tarabunga gabe boi hauma (jumasaba) adaran na adong di Tarabunga.
Laos marningot i gabe adong do sahat tusadarion hata umpama (umpasa) “binanga siporing binongkak ni tarabunga,disanggar ma amporik diruang ma satua”(dang binanga sihombing dibongkak tarabunga). Sinur ma napinahan, Gabe naniula, Dor ma angka silas ni roha.
Lapatanna; Jolo sahat do bondar i dihali tu tarabunga asa dipasahat saping bulang-bulang tu Op.Badia (dang tingki manghali dope).
6. Ompunta Raja Ijolo martungkot “mundi mundi”
Adat dohot uhum napinungka ni ompunta sijolojolo tubu ihuthonon ni sundut naparpudi.
Raja Ijolo adalah panggilan(sebutan) bagi putera sulung-putera mahkota (anak siangkangan – anak sihahaan). Dalam kekerabatan Batak, semua adik dari Raja Ijolo harusnya hormat dan respek kepadanya karena dikemudian hari Raja Ijolo lah yang akan menjadi pengganti ayah mereka. Disisi lain Raja Ijolo haruslah menjadi pengayom kepada adik-adiknya. Menurut pencerahan para tetua(panuturion ni angka natuatua) sebutan Raja Ijolo bermakna anak sipatujoloon (anak yang layak tampil). Setiap anak sulung haruslah sipatujoloon (layak tampil) sebab dialah secara otomatis menjadi putera mahkota.
Ginuruhon sian angka natua-tua, ndang adong ompunta raja Ijolo martungkot “sialagundi” alai “mundi mundi” do. Jala molo sinulingkit ndang suman sialagundi tungkot ni raja Ijolo, alai molo tungkot ni siolat pinahan manang parsoban tu robean boi ma umbuk sialagundi tungkotna.
7. Umpama : Pantun hangoluan tois hamagoan
BANGKO NI ANAK NABISUK PANTUN MANGHATAI DOHOT MARPANGALAHO. BANGkO NI JOLMA NAOTO TOIS (ANGGAP REMEH) MANGHULING DOHOT MARROHA. BANGKO NI BORU NAULI TANGI UMBEGE PODA BANGHOL MANGHATAI JALA DONDA MARPANGALAHO. BANGKO NI BORU PAHILOLONG, TALMIS MANGHULING JALA TUIT PANGALAHONA.
8. Tangan do botohon, ujungna jarijari. Jarijari sampulu marsiganjangganjangi.
JARIJARI SAMPULU MARSIGANJANG-GANJANGI, RUHUT NI HATA DO SIDOHON NANGPE JUMOLO MARSANTAB. Lapatanna ndang asal dohonon hata nang pe jolo marsantabi. Contoh, palea dongan marhite hata narumar(hata kotor). Inghon hot diruhut/adat molo mandok hata.
9. Lomak ma silinjuang, lomak so binaboan.Manang tudia pe hita mangalangka sai tongtong ma dapotan parsaulian.
On ma silinjuang na so binaboan i
Demikian sementara yang dapat kami bagikan, sambil menunggu masukan dari para pembaca untuk menambah khasanah pengetahuan kita tentang umpasa.
Tabe mardongan olop olop,
Sampe Sitorus/br Sitanggang (A. Hitado Managam Sitorus)
Pinatomu sian:
- Panuturion ni angka natuatua.
Leave a comment